Long tail
Long tail keywords czyli długi ogon jest to określenie odnoszące się do długości słów kluczowych. Standardowe słowo kluczowe składa się z maksymalnie 3 wyrazów czyli np. „sklep smartfony warszawa”. Long tail natomiast zaczyna się powyżej 3 słów czyli np. „gry na playstation sklep warszawa” można za długi ogon uznać pytania które internauci wpisują do wyszukiwarki Google np. „Jak wymienić baterię w iphone 5s” – sklep, który sprzedaje takie baterie może napisać artykuł z takim long tailowym tytułem lub nagrać wideo tutorial na YouTubie reklamując tym samym swoje baterie.
Teorię długiego ogona upowszechnił w 2004 roku Chris Anderson – głosi ona, że wyszukiwania prowadzone w internecie przy braku określonego ograniczenia oferty mają skłonność do bycia nieskończenie długimi. Teoria ta skupia uwagę na możliwości, że wiele osób ma skłonność do kupowania rzeczy mało znanych w sieci, ze szkodą dla tego rodzaju osób, które są skłonne kupować tylko produkty handlowe o znanej marce. Mówiąc inaczej, w wielu przypadkach wydarzenia o małej częstotliwości występowania czyli o niskiej amplitudzie (długi ogon) mogą w sumie przewyższać liczbowo czyli pod względem znaczenia początkową część krzywej rozkładu.W praktyce możemy zastosować tę koncepcję do YouTube’a – tysiące nieznanych materiałów wideo może znaczyć więcej (w kategorii ważności) niż jakieś wideo ogólnie znane (jak widea muzyczne czy spoty telewizyjne). Ta sama historia dotyczy programu iTunes, który zawiera miliony różnych piosenek. Celem jest sprzedanie małej liczby piosenek, także nieznanych, dużej liczbie użytkowników, maksymalizując w ten sposób wolumen sprzedaży.Prekursorem tej teorii była, jeszcze przed nadejściem internetu, zasada Pareta (znana także jako prawo 80/20), powszechnie wykorzystywana w ekonomii. Wykres Pareta, będący histogramem, umożliwia określenie, które główne czynniki mają wpływ na dane zjawisko – w tym kontekście tylko najbardziej popularne produkty dadzą dobry wynik w kategorii wielkości sprzedaży